Alarmlichten
Alarmlichten
Heeft iemand alarmlichten op zijn motor gemaakt? Ik heb nogal wat file gereden de laatste tijd en mis ze wel een beetje. Ideeën zijn welkom, anders moet ik zelf maar aan de knutsel.
Re: Alarmlichten

Ok ik ga er zelf maar aan beginnen. Wat stekkers gekocht die tussen de rode stekker in de koplamp kunnen. Daar een attiny tussen zetten die vervolgens de richtingaanwijzers gaat aansturen en de positie van de schakelaar in de gaten houd. Alles zit in die 9-polige stekker dus het plaatsen moet super simpel zijn. Hier zie je een willekeurige lamp die ik toevallig in de buurt had die nu dus aangestuurd wordt door een attiny. Daarvoor moet van de 12V van de accu, eerst 5V gemaakt worden. Het signaal van de schakelaar op je stuur is ook 12V, dat moet ook omlaag naar 5V, daarna ga je 12V lampen aansturen terwijl de attiny op 5V werkt. Relais zijn groot, onhandig en slijten. Normaal zou ik het liefst de massa schakelen omdat dat de makkelijkste oplossing is met een microcontroller maar dan moet je bedrading van de motor gaan aanpassen en dat wil ik niet. Dus nu schakel ik met een npn transistor een p-channel mosfet. Er zijn nauwelijks verliezen en de electronica wordt niet warm dus het principe werkt. Nu nog een tweede uitgang erbij maken en het geheel op een tijdelijk printplaatje maken en installeren op de motor. Maar gezien mijn chronisch gebrek aan vrije tijd gaat dat nog wel een paar maanden duren.
Laatst gewijzigd door Remco1983 op za 29 jul 2023, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alarmlichten
Het moeilijkste is natuurlijk het maken van de software. Dat gaat me ook nog flink wat tijd kosten.
Oh nee, tegenwoordig kan iedereen die in het bezit is van een toetsenbord, programmeren. Zo, die klus is ook al geklaard.

Oh nee, tegenwoordig kan iedereen die in het bezit is van een toetsenbord, programmeren. Zo, die klus is ook al geklaard.

Re: Alarmlichten
Ik was je al kwijt bij het woord ‘attiny’! Ik ben geen technicus, maar succes met je project. 


Re: Alarmlichten
Sorry voor mijn vieze vingers op de foto.
Ik weet niet of er mensen zijn die het leuk vinden maar ik ga hier gewoon maar mijn voortgang opschrijven. Gewoon omdat ik het leuk vind.
Dit is een Attiny85. Eén van de vele microcontrollers die er bestaan. Dit ding heeft 8 pootjes waarvan je er 5 (met wat extra moeite 6) kan gebruiken om signalen in te lezen of te schrijven. Het ding werkt op 5V dus je kan bijvoorbeeld 5V op pootje 2 zetten en een "programma" erin laden wat pootje 2 in de gaten gaat houden en als daar een hoog signaal (5V) op staat, na 5 seconden pootje 3 hoog (5V) maakt. Het is allemaal maar 5V en kan maar weinig stroom sturen, een LED gaat nog wel maar een gloeilamp kun je hier niet direct mee aansturen. Dus er komt nog wel wat bij kijken.


Ik weet niet of er mensen zijn die het leuk vinden maar ik ga hier gewoon maar mijn voortgang opschrijven. Gewoon omdat ik het leuk vind.
Dit is een Attiny85. Eén van de vele microcontrollers die er bestaan. Dit ding heeft 8 pootjes waarvan je er 5 (met wat extra moeite 6) kan gebruiken om signalen in te lezen of te schrijven. Het ding werkt op 5V dus je kan bijvoorbeeld 5V op pootje 2 zetten en een "programma" erin laden wat pootje 2 in de gaten gaat houden en als daar een hoog signaal (5V) op staat, na 5 seconden pootje 3 hoog (5V) maakt. Het is allemaal maar 5V en kan maar weinig stroom sturen, een LED gaat nog wel maar een gloeilamp kun je hier niet direct mee aansturen. Dus er komt nog wel wat bij kijken.

Re: Alarmlichten

Het eerste beeld op de scoop.

De eerste testopstelling. Met een oude motor-accu als voeding.

De timing. 0.66 seconden is de standaard in Nederland blijkbaar. Er zit nog een afronding in de lijn, die hoort er niet in te zitten, dit moet ik nog oplossen.

Lekker prutsen. Stekkers besteld want ik heb niet zo'n zin om in kabels te gaan knippen. Het plan is om dit tussen de rode 9-polige stekker in de koplamp te plaatsen.
Laatst gewijzigd door Remco1983 op do 17 aug 2023, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alarmlichten
Nou daar is het eerste probleem al. Honda heeft het zo bedacht, dat het signaallampje op je koplamp, de voeding krijgt van de actieve richtingaanwijzer. Dat is geen probleem. Maar ze gebruiken de niet actieve richtingaanwijzer als massa. Dat geeft problemen als je alles tegelijk laat knipperen.
Ook blijkt dat mijn F6C niet dezelfde kleurcoderingen heeft op de draden als de Valkyrie. En ik heb dus de clymer manual van de valkyries.
Indicatielampje is niet gemakkelijk los aan te sluiten. Zit erover te denken om ook op die stekker maar in de breken. Moet ik wel weer stekkers voor gaan bestellen want dat is een andere maat.
Verder lijkt er in de stekker waar ik toch al mee bezig ben, mogelijkheid te zijn om koppeling en neutraalstand uit te lezen. Dat geeft dan weer opties voor in de toekomst.
Als het werkt, kan het vervolg zijn dat ik de richtingaanwijzers vanzelf uit laat schakelen.
Heb een paar veertjes besteld voor in de schakelaar op het stuur, zodat hij hopelijk vanzelf terug-veert.
Dat zal noodzakelijk zijn als je richtingaanwijzers vanzelf uit wilt laten gaan.
Tot nu toe heb ik ze nooit vaker dan 30x laten knipperen tijdens het rijden dus het volgende project wordt als volgt:
Richtingaanwijzer na 30x uitschakelen. Als motor in vrij staat of koppeling is bedient, stoppen met tellen en daarna opnieuw tellen.
Als knop langer dan 1s vastgehouden wordt, niet vanzelf uitschakelen. (kan wel eens handig zijn)
Als richtingaanwijzer aan is, kun je hem uitschakelen door nogmaals te bedienen. Dus origineel duw je op de schakelaar om te cancellen maar dat werkt straks niet meer. in plaats daarvan moet je nogmaals bedienen.
Is links aan, en bedien je naar rechts, dan mag links uit en rechts aan. Zelfde werkt omgekeerd.
Bedien je rechts en binnen 1,5s daarna links, (Niet andersom, omdat dat kan gebeuren als je als een malle de rotonde 3/4 rond rijdt en correct richting aangeeft, of gewoon tijdens een snelle inhaal-actie) dan alarmlichten aan. Deze gaan pas uit als je een nieuwe bediening maakt naar links of rechts.
Problemen en mogelijkheden genoeg. Nu eerst de juiste pinbezetting van mijn stekker maar eens uitzoeken want dat is niet zoals in het boekje.
Ohw en dat automatisch uitschakelen gaat ook nog problemen geven met de running lights die velen hebben. Ik heb ze niet dus voor mezelf maakt het niet uit.
Ook blijkt dat mijn F6C niet dezelfde kleurcoderingen heeft op de draden als de Valkyrie. En ik heb dus de clymer manual van de valkyries.

Indicatielampje is niet gemakkelijk los aan te sluiten. Zit erover te denken om ook op die stekker maar in de breken. Moet ik wel weer stekkers voor gaan bestellen want dat is een andere maat.
Verder lijkt er in de stekker waar ik toch al mee bezig ben, mogelijkheid te zijn om koppeling en neutraalstand uit te lezen. Dat geeft dan weer opties voor in de toekomst.
Als het werkt, kan het vervolg zijn dat ik de richtingaanwijzers vanzelf uit laat schakelen.
Heb een paar veertjes besteld voor in de schakelaar op het stuur, zodat hij hopelijk vanzelf terug-veert.

Tot nu toe heb ik ze nooit vaker dan 30x laten knipperen tijdens het rijden dus het volgende project wordt als volgt:
Richtingaanwijzer na 30x uitschakelen. Als motor in vrij staat of koppeling is bedient, stoppen met tellen en daarna opnieuw tellen.
Als knop langer dan 1s vastgehouden wordt, niet vanzelf uitschakelen. (kan wel eens handig zijn)
Als richtingaanwijzer aan is, kun je hem uitschakelen door nogmaals te bedienen. Dus origineel duw je op de schakelaar om te cancellen maar dat werkt straks niet meer. in plaats daarvan moet je nogmaals bedienen.
Is links aan, en bedien je naar rechts, dan mag links uit en rechts aan. Zelfde werkt omgekeerd.
Bedien je rechts en binnen 1,5s daarna links, (Niet andersom, omdat dat kan gebeuren als je als een malle de rotonde 3/4 rond rijdt en correct richting aangeeft, of gewoon tijdens een snelle inhaal-actie) dan alarmlichten aan. Deze gaan pas uit als je een nieuwe bediening maakt naar links of rechts.
Problemen en mogelijkheden genoeg. Nu eerst de juiste pinbezetting van mijn stekker maar eens uitzoeken want dat is niet zoals in het boekje.

Ohw en dat automatisch uitschakelen gaat ook nog problemen geven met de running lights die velen hebben. Ik heb ze niet dus voor mezelf maakt het niet uit.

Re: Alarmlichten
Als iemand een idee heeft om de richtingaanwijzer schakelaar vanzelf terug te laten veren naar de middenpositie (inwendig) dan is dat van harte welkom. Ik ben er nog over aan het nadenken. Het moet zonder de originele onderdelen permanent aan te passen. Het moet dus ongedaan gemaakt kunnen worden.
Ik heb met veertjes geprobeerd maar dat past allemaal net niet lekker tot nu toe.
Ik heb met veertjes geprobeerd maar dat past allemaal net niet lekker tot nu toe.
Re: Alarmlichten
Fantastisch hoe jullie dit allemaal uitdokteren.
Ik hou het liever bij het origineel. Hoe vaak komt het nou voor dat je dat nodig hebt?
Voor mij persoonlijk hoeft dit allemaal niet. Ergens vind ik het zonde om zo'n mooie motorfiets om te buigen naar iets moderns waar je waarschijnlijk nooit gebruik van gaat maken.
Maar ieder zijn ding, veel succes ermee!!
Mij om het even, hoor!
Groeten, Sander.
Ik hou het liever bij het origineel. Hoe vaak komt het nou voor dat je dat nodig hebt?
Voor mij persoonlijk hoeft dit allemaal niet. Ergens vind ik het zonde om zo'n mooie motorfiets om te buigen naar iets moderns waar je waarschijnlijk nooit gebruik van gaat maken.
Maar ieder zijn ding, veel succes ermee!!
Mij om het even, hoor!
Groeten, Sander.
Re: Alarmlichten
Voorlopig is het er nog niet. Inderdaad heb je het waarschijnlijk zelden nodig en officieel mag je niet eens rijden met alarmlichten aan.
Het is vooral omdat ik het zelf leuk vind om uit te zoeken. Het begon eigenlijk op motorvakantie met wat vrienden die moderne motoren rijden. In de file allemaal alarmlichten aan, behalve ik dus. Toen is het vuurtje gaan branden. Toen kwam ik wat hele dure sets tegen op internet van €200+ die dan ook nog eens heel slechte reviews hadden. Dan zelf wat gaan uitzoeken en erachter gekomen dat je al heel veel kan doen met 1 of 2 stekkers in de koplamp.
Ook op andere fora nog erfstukken van wijlen J. A. gevonden maar die had het iets anders (ook heel mooi) opgelost.
Ik wil mijn motor niet permanent aanpassen. Als het lukt, zal het dus iets worden wat je gewoon op de originele stekkers kan prikken. In de tijd dat ik loop/sloop motoren reed, was ik niet bang om eens wat aan te passen. Stukje lassen of in de kabelboom knippen, vaak was dat dan bij één van de vorige eigenaren ook al eens gebeurd. Nu met deze motor is dat een iets ander verhaal.
Ik begrijp je standpunt. Eigenlijk is iedere aanpassing gewoon jammer
daarom zorg ik ook dat het eenvoudig ongedaan gemaakt kan worden.
Verder vind ik het zelf wel leuk om te doen. Nu begint het wel iets duurder te worden dan ik wilde, zit al boven €15 aan materiaal
Ik blijf de voortgang hier wel posten, misschien heeft iemand er iets aan of vind het gewoon leuk om te lezen. Of misschien lukt het helemaal niet, dan is dat ook meteen bekend
Het is vooral omdat ik het zelf leuk vind om uit te zoeken. Het begon eigenlijk op motorvakantie met wat vrienden die moderne motoren rijden. In de file allemaal alarmlichten aan, behalve ik dus. Toen is het vuurtje gaan branden. Toen kwam ik wat hele dure sets tegen op internet van €200+ die dan ook nog eens heel slechte reviews hadden. Dan zelf wat gaan uitzoeken en erachter gekomen dat je al heel veel kan doen met 1 of 2 stekkers in de koplamp.
Ook op andere fora nog erfstukken van wijlen J. A. gevonden maar die had het iets anders (ook heel mooi) opgelost.
Ik wil mijn motor niet permanent aanpassen. Als het lukt, zal het dus iets worden wat je gewoon op de originele stekkers kan prikken. In de tijd dat ik loop/sloop motoren reed, was ik niet bang om eens wat aan te passen. Stukje lassen of in de kabelboom knippen, vaak was dat dan bij één van de vorige eigenaren ook al eens gebeurd. Nu met deze motor is dat een iets ander verhaal.
Ik begrijp je standpunt. Eigenlijk is iedere aanpassing gewoon jammer

Verder vind ik het zelf wel leuk om te doen. Nu begint het wel iets duurder te worden dan ik wilde, zit al boven €15 aan materiaal

Ik blijf de voortgang hier wel posten, misschien heeft iemand er iets aan of vind het gewoon leuk om te lezen. Of misschien lukt het helemaal niet, dan is dat ook meteen bekend

Sander schreef: ↑ma 21 aug 2023, 18:03 Fantastisch hoe jullie dit allemaal uitdokteren.
Ik hou het liever bij het origineel. Hoe vaak komt het nou voor dat je dat nodig hebt?
Voor mij persoonlijk hoeft dit allemaal niet. Ergens vind ik het zonde om zo'n mooie motorfiets om te buigen naar iets moderns waar je waarschijnlijk nooit gebruik van gaat maken.
Maar ieder zijn ding, veel succes ermee!!
Mij om het even, hoor!
Groeten, Sander.