Klopt het dat de alarmverlichting (4 x knipperlichten) ook gaat werken met de sleutel uit het contact. Als je bv langs de weg bent gestrand of zoiets dergelijks.
Ja dat klopt. Sleutel eruit= alle verlichting uit.
Vandaar mijn suggestie als je toch aan het nadenken bent over het knipperlicht alarm.
Stel dat je bent gestrand met pech en moet naar een praatpaal lopen of hulp zoeken. Dan zou het handig zijn om de knipperlichten aan te laten staan als waarschuwing voor ander verkeer en de sleutel mee te nemen. Bij het alarm (mijn alarm althans) is de voeding aangesloten op meerdere punten die altijd bekrachtigd zijn, ook als de sleutel eruit is. Je zou voor de knipperlichten igv noodsituaties of pech, kunnen overwegen om de voeding via een apart relais aan de accu (of ergens aan bedrading die altijd bekrachtigd is) te koppelen ipv via het slot relais. Het alarm werkt dan natuurlijk ook nog steeds, zij het dat de knipperlichten al aan staan. Het was zomaar een ideetje dat me te binnen schoot toen ik jouw bericht las. Ik geef toe dat het misschien ver gezocht is en zelden voorkomt. Vandaar dat ik het opbreng als overweging want er zitten natuurlijk ook nadelen aan het niet koppelen aan je contactslot vast. Misschien is er ook verschil tussen een F6C waar je koplamp en achterlicht apart met een schakelaar uit- en aan kunt zetten en de Valkyrie waar dat geloof ik, niet kan. Maar dat heeft natuurlijk verder niets met je knipperlichten te maken.
joop schreef:Wat er ook nog bij in komt is een aansluiting voor je extra verlichting.
De extra verlichting gaat dan automatisch aan zo gauw je wegrijd.
Dat zijn dan dus 4 functies in 1 apparaat.
Groeten Joop....
Joop,
ff een vraagje hierover.
Gaan de extra lichten dan ook weer uit zodra je stilstaat en stationeer draait ??
Lijkt me wel handig, bij het stationeer draaien laadt je toch minder bij dan wanneer je aan het rijden bent ?
Joop, je liet me laatst die relaiskaart zien die je had gemaakt.
Gaat dit knipperlichtalarm hetzelfde formaat krijgen zodat ie in het vakje achter de accu gaat passen ??
Dit vraag ik ook omdat ik in het vakje van het boordgereedschap mijn versterker dacht te gaan plaatsten.
Even een vraagje: Ga je een mogelijkheid maken om de jumper waarmee je het alarm kunt de-activeren naar buiten te brengen ( in de vorm van een schakelaar, of zoiets)? Dan zou je het alarm kunnen uitschakelen zonder tot aan de print te moeten 'graven'.... Kan me voorstellen dat het voor het kastje beter is als het gewoon dicht blijft....