De zoveelste schakel-pedaal oplossing

Moderators: Beer, Ivo

Plaats reactie
Remco1983

De zoveelste schakel-pedaal oplossing

Bericht: # 12855Bericht Remco1983 »

Het schakelpedaaltje staat me niet zo aan. Je hebt verschillende opties om het te verbeteren, ik heb 2 soorten ondersteuning gezien die je kan kopen. Ik heb uit een aanbieding een keer de shifterbuddy erop gehad (bleek later immitatie maar funktioneel niks mis mee, behalve dat het niet zo netjes is tegenover de originele ontwikkelaar). Sinds een tijdje het idee in mijn hoofd om het schakelpedaal scharnierpunt richting de voetsteun te verplaatsen, meer zoals bij de Rune. Wel zoals ik altijd probeer, zonder originele onderdelen aan te passen. Ik wil altijd terug kunnen naar een originele fiets. Zoals ik ook met mijn alarmlichten bezig ben geweest, er wordt dus niet geknipt in originele kabels en niet gelast of geslepen aan originele delen.
Ik wil dan ook meteen hak-teen schakelen erop hebben. Niet iedereen is er fan van, maar ik vind het erg fijn. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde anders zou het saai worden op de weg :D .
Hier wil ik een verslagje bijhouden van hoe het gaat. Ter leering voor anderen en mezelf.
Remco1983

Re: De zoveelste schakel-pedaal oplossing

Bericht: # 12856Bericht Remco1983 »

De eerste onderdeeltje kwamen binnen:
Afbeelding
Remco1983

Bericht: # 12857Bericht Remco1983 »

Afbeelding
En toen kwam de rest binnen. Ja mijn projecten lopen altijd erg lang. Het was mooi weer dus ik heb mijn veiligheidsslippers aan.
Stangetje was perfect, linkse draad aan de ene kant en rechtse aan de andere zodat je hem netjes kan afstellen terwijl hij gemonteerd is. Heveltjes passen netjes op het asje wat uit mijn motorblok steekt. Maar dan, deze schakelas met plaats voor hak en teen pedaal, is voor een harley davidson bedoeld. Ja het begint ook met een "h", maar de diameter van het getande gedeelte is ongeveer een mm groter. Heveltje past aan deze kant dus niet. Daar vezin ik wel wat op later. Nu heb ik in ieder geval wel alle spullen om te bedenken en te passen hoe het precies moet worden.
Remco1983

Bericht: # 12902Bericht Remco1983 »

Leuk idee, maar erg veel ruimte is er niet. Denk toch dat het kan.
Dit is de nieuwe schakelstang die bevestigd is aan een nieuw hefboompje was gemonteerd is op de schakel-as die uit het blok komt.
Afbeelding

Dat ging nog wel. Maar nu het voetpedaal. Gaat millimeter werk worden. Boel opgemeten en uitgetekend. Eerst maar eens in 3d printen om te passen want het is echt onhandig meten die hele hoeken.
Afbeelding
Sander

Bericht: # 12905Bericht Sander »

Nou Remco,
Mijn complimenten! Dat je dit allemaal bedenkt én ook uitvoert! Chapeau!
Leuk dat er kundige en enthousiaste leden in ons midden zijn.
Groeten, Sander.
Remco1983

Bericht: # 12908Bericht Remco1983 »

Bedankt voor compliment maar het zit er nog niet op hoor. Ik ben er wel lekker mee bezig. En zonder permanente schade aan te nemen hè ;)
Ik had op een vorige motor hak-teen schakelen en vond het gewoon erg prettig. Kwestie van smaak, sommigen kunnen er nooit aan wennen, anderen vinden het fijn. That's life.
Maar een mooie kant en klare oplossing heb ik nog niet.
Plaats reactie